Tips

• Het komt regelmatig voor dat tijdens de wedstrijd schutters op de wedstrijdkaart van de naastgelegen schutter schieten. Een hoge vergroting van de scope, gecombineerd met het verspringen van het wapen na het schot, zorgt er dan soms voor dat het wapen ineens op een andere kaart gericht staat. Controleer daarom voor elk schot of je op de juiste kaart zit. De wedstrijdkaarten zijn voorzien van het juiste baannummer in het midden van de schijf, let daarop. Mocht u desondanks een schot op de kaart van uw buurman plaatsen, meld dit dan direct aan de baancommandant. De kans is groot dat uw buurman dit dubbelschot ook zal melden aan de baancommandant. Dit voorkomt onnodige discussies achteraf. Een dubbelschot kost u helaas wel 10 punten in de totaalscore (zie reglement). Ook in geval van twijfel even de baancommandant waarschuwen, deze kan dan met de baankijker even controleren wat er aan de hand is.
  • Soms weten de schutters niet meer hoeveel schoten ze al gedaan hebben op de wedstrijdkaart, en zijn de inslagen slecht te zien. Een juiste volgorde van schieten aanhouden en een systeem aanbrengen is dan vaak een hulpmiddel. De zgn Z-vorm van schieten is momenteel het meeste in gebruik, je start linksboven, dan rechtsboven, dan het midden, dan linksonder en als laatste rechtsonder. Door je munitie te rangschikken in sets van 5 patronen in je munitiedoos weet je gelijk hoeveel patronen je verschoten hebt per visueel en totaal. Voorkom zo onnodig puntenverlies. Uiteraard staat het vrij om tijdens de wedstrijd weer op de proefkaart te schieten, mocht je twijfels hebben over waar de inslagen op de kaart komen. Hou er echter wel rekening mee dat als je gaat verliggen dit ook invloed kan hebben, probeer dus zo min mogelijk te gaan verliggen tijdens de wedstrijd.
  • De afmetingen van de ringen van elk visueel zijn bekend. De 10 is 3 mm, verder zijn de ringen 5mm breed. Als je dus iets te ver van de 10 afkomt, kun je eenvoudig je scope verstellen om weer goed af te komen. Bij een scope met 1/8moa is dat ± 3mm per klick en bij 1/4moa is dat ± 8mm per click.
  • Wedstrijd duur is 25 minuten, dat is over het algemeen meer dan genoeg voor alle proef- en wedstrijdschoten. Dus neem de tijd en geef je ogen wat rust tussen de schoten. Je loop kan dan ook wat afkoelen wat zeker een voordeel kan zijn. Een te hete loop geeft ook vaak een vervormd beeld (wazig beeld) door de hete lucht voor je scope. Gebruik desnoods een flimmerband.